Hästhoppning och kyla.

Idag har jag varit på hästhoppning och kollat, det var pay&jump på Frösö Hästgård. Jag åkte med Sara och Astrid dit, då Sara hade 2 hästar att rida så hjälpte jag henne lite att hålla igång den hästen hon inte red mellan klasserna!
Jag kände när jag kom dit att det va väldigt ovant att vara på hästhoppning i Sverige igen, jag kände knappt igen några som red, och dom jag såg trodde jag hade slutat för länge sen! Så det va kul!
Dock när jag stod på läktaren och kollade så hamnade jag bredvid en sån där ungjävel som förtjänar en fet smäll, och föräldern likaså! Varför ska ponnyryttare och deras föräldrar vara så förjävligt bitchiga, besserwissers m.m som lever på att lyfta upp sin unge och tracka ner på dom andra ungarna?
Det var både vad ungen sa, och hennes attityd när hon sa det, adrenalinet ökade i min kropp och jag ville verkligen inget annat än att antingen slå till henne, hårt, eller ta tag i henne och prata lite vett i henne!
Seriöst, inte konstigt att ryttare slutar rida när dom blir lite äldre, och dom som fortsätter har sjukt starkt psyke som orkar all skitsnack och de elaka människor som man blir omringad av på tävlingsplatserna.


Jag fick även höra att de ändrat i TR (tävlingsreglementen) att man inte får slå sin häst eller rycka i munnen på den som bestraffning, då blir man utesluten från tävlingen man är på, och klassen därpå. Och är man på ett meeting kan man packa sina saker och åka hem, för då är det sluttävlat för en!
Den här regeln tycker jag är riktigt bra, och ni anar inte hur många som kommer bli uteslutna och hur mycket finare Sveriges tävlingar kommer bli! Jag tror att det är något sånt här som behövs, + många stilhoppningar, för att få lite vett i ungarnas ridning!


Samt såg jag en som hästen stannade för, hon slog, hästen bockade, hon slog, hästen bockade, hon slog.. osv. och andra gången hästen stannade behövde hon knappt slå, hon bara släppte på ena tygeln och sen slog hästen bakut, ska det verkligen behöva vara så? Att hästen vet att den får så pass hård bestraffning för att ryttaren gör en felridning mot hindret så den ska behöva sparka bakut? Jag tycker inte det.



Och det var en annan unge som klämde med överkroppen och sparkade med benen allt hon hade - nej, hästen kommer inte gå framåt, och visst, du kan slå den med pisken, men det är inte positivt för hästen, då kommer den göra samma skit nästa gång. Pröva slappna av i överkroppen och ge lätta impulser från benen, gör inte en attack såfort den inte gör som du tänker dig.



Nej, nu ska jag sluta ragea på ponnyryttare och ta mig en dusch, skola imorgon..
Men jag hoppas ni haft en bättre dag än mig, för min kunde absolut ha blivit bättre!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!